Lean Service

- en metodik för att bli effektiv och flexibel

 

Lär dig hur hur man lägger mindre tid på uppföljning, granskning, om arbete... och mer tid på att göra kunden nöjd!

Under dagen blir du bekant med principerna för "Lean service". Du lär dig definiera kund och kundvärde samt skilja mellan värdeskapande aktiviteter och slöserier i en administrativ process. Du lär dig principen för förbättringsarbete och ständiga förbättringar.

Målet med utbildningen är att eliminera dyrbart slöseri och bli mer kundorienterad i din verksamhet samtidigt som du förbättrar arbetssituationen genom bättre kommunikation och förståelse för arbetsflödet.

 

Kursinnehåll:

  • Grundprinciper och begrepp inom Lean service
  • Slöserier
  • Verktyg för att förbättra flödet och eliminera slöserier
  • Exempel på administrativa processer inom olika områden
  • Hur man kartlägger och förbättrar att administrativt flöde
  • Praktisk övning - Lean spel
    Lean-spel är en simulering av ett administrativt flöde. Mellan varje spelomgång genomförs förbättringsaktiviteter enligt Lean-principerna.

 

Kurslängd:

1 heldag, kl 8.30-16.30

Kursplats:

Idé & ResursCentrum Garvaren Ljungby

 

 

 

 

Välkommen till en tankeväckande utbildning!

Intresseanmälan

Har du frågor kring anmälan, kontakta IRC på telefon 0372-78 00 10 eller info@ide.resurscentrum.se